Lesesirkel ved Notam

Lesesirkel ved Notam

I samarbeid med Camilla Vatne Barrat-Due og nyMusikk lanserer Notam nå en lesegruppe for teknologi, musikk, kunst og filosofi. 

I løpet av en tidsramme på om lag åtte måneder vil vi i fellesskap lese og diskutere bøkene The Real World of Technology av Ursula Franklin, og On the Mode of Existence of Technical Objects av Gilbert Simondon. Lesesirkelen vil følge en leseguide av musikkfilosof Patrick Valiquet, og utforske hvordan disse verkene står i dialog med hverandre og hvordan de knytter seg til de ulike instrumentbyggingspraksisene som presenteres på symposiet. 

Den første samlingen vil være den 17.03.2025. Lesesirkelen er åpen for alle, og man kan selv velge om man vil delta på alle samlingene, eller kun et utvalg. 

Vi vil begynne med å fokusere på sosiotekniske perspektiver, og starter lesingen i midten av begge bøkene. Om man har anledning, så er det fint om man ser nærmere på Franklin, kapittel 5 & 6, og Simondon, del II, kapittel 1 & 2 før den første samlingen, men dette er ikke et krav. Ta turen uansett. 

Finn pdf av The Real World of Technology av Ursula Franklin her, og On the Mode of Existence of Technical Objects av Gilbert Simondon her.

Introduksjon fra Patrick Valiquet:

Toward Reparative Organology
«In the face of the emerging threat of authoritarian technocracy with rising environmental, social and psychological costs, how can instrument-builders and instrumentalists change their practices to protect just relations in music production, consumption, distribution and research technologies? How can this task dovetail with recent calls for reparation by the survivors of global industrialisation, or for a ‘right to repair’ in the regulation of consumer devices? My goal is  to define a reparative organology by staging a conversation between Quaker metallurgist Ursula Franklin’s 1989 book The Real World of Technology, and French phenomenologist of technology Gilbert Simondon’s 1958 book On the Mode of Existence of Technical Objects. Franklin argues for a principled focus on the design of ‘redemptive technologies’ that attend to environmental and social concerns before proceeding in ‘small, reversible steps’ to allow ‘revision and learning’. Simondon outlines the case for equal social and psychological relations between the human and the technical, redefining tradition, progress and alienation to take better care of the essential limits separating the domains of technics, ethics and aesthetics.«

Patrick Valiquet er forsker i musikk og musikkteknologi ved University of Huddersfield og fungerende redaktør for Divergence Press – nettidsskriftet til Center for Research in New Music. I sitt forfatterskap undersøker han den eksperimentelle musikkens historie gjennom cinematiske, litterære, pedagogiske, politiske, filosofiske, vitenskapelige og soniske uttrykk i moderne Frankrike og Québec. Hans første monografi, Pierre Schaeffer and the Ethics of Experimental Music Research, utgis snart på Edinburgh University Press.

Lesegruppen er initiert i forbindelse med Symposium for instrumentbygging, som vil finne sted på Notam i november 2025.