EA-konsert på Riksscenen

NOTAM har gleden av å invitere til elektroakustisk konsert på Riksscenen med verk av Anders Vinjar, Natasha Barrett, Rose Dodd og Monty Adkins og med Britt Pernille Frøholm på hardingfele. Publikum vil få muligheten til å oppleve 3D-lyd kommende fra alle retninger, der konsertsalen blir forvandlet  til et et audio-musikalsk landskap.

  • Konsertdato: 1. novmeber
  • Dørene åpner: 19
  • Konsertstart: 20
  • Billettpris: 150 / 100 ? Bestill
  • Sted: Riksscenen (Schouskvartalet)

Konserten spilles av over 16 høyttalere som settes opp i kubeformasjon rundt publikum. Verkene til Anders Vinjar og Natasha Barrett er skrevet for ambisonics-format, og er dermed skreddersydd denne type oppsetning.

Rose Dodd ? Island Music (2012)

Ensom musikk ? naturen og elementene som minner oss om hvor små vi er ? hvor isolerte ? øykultur fører oss tilbake til dens historie og tradisjoner. Island music spiller konseptuelt med tilsyneatende diverse musikalske linjer. Disse linjene beveger seg gjennom stykket og viser seg å være fasetter ved det samme materialet, men ekstrehert/prosessert på forskjellige måter ? en utforskning av landskap og individets plass i det.

Monty Adkins – Kyoto Roughcut (2012)

Dette er det tredje av fire stykker fra komponistens Shibusa-serie. Serien var et resultat av et audiovisuelt samarbeid med kunstneren Pip Dickens. Prosjektet var inspirert av katagami-stensilene som ble brukt i prosessen med farging av kimonoer. Disse handlagde objektene er i seg selv fantastiske kunstverk. Det var de eldre geometrisk- og abstraktmønstrede katagamiene som var utgangspunktet for Dickens. Fire konsepter forente musikken og bildene: farge, repetisjon, mønstre og shibusa. Sistnevnte konsept er det vanskeligste å forklare ? på japansk er et shibui-objekt som for eksempel en stensil eller en leirkrukke noe som har en iboende enkelthet men avslører også imperfectioner på overflaten, det tiltrekker seg ikke oppmerksomhet. Blant de fire nevnte konseptene er det dette fjerde konseptet som komponisten forsøker å fomidle i Shibusa-serien.

Rose Dodd – mobius ii (2011)

mobius ii for hardingfele og elektroakustisk diffusjon av den britiske komponisten Rose Dodd er et resultat av en utveksling mellom NOTAM og CeReNeM-instituttet ved universitetet i Huddersfield, og støttet av Musician?s Benevolent Fund Professional Development Award. Stykket er komponistens meditasjon og uttrykk for sorg over de unge som mistet sitt liv på Utøya i 2011. Åpningen av verket fokuserer på feltopptak gjort på Storøya like ved Utøya noen uker etter massakren. Disse opptakene reflekterer de idylliske og inspirerende omgivelsene som de uskyldige ofrene søkte i sin politiske aktivisme i løpet av sommerleiren. Hardingfelen, som fremføres live av Britt Pernille Frøholm, kommer sterkere og sterkere frem i løpet av stykket, og er fra komponistens side ment å fange essensen i den sterke folketradisjonen i Norge som en solidaritetserklæring til de tapte menneskelivene.

Natasha Barrett – Kernel Expansion (2009)

Dette stykket inneholder tre sammenhengende deler og tar for seg essensen av lyd i sitt rike mangfold ved å avsløre «kjernen» eller hjertet til noen utvalgte lydkilder; fra utendørs, innendørs, fra virkeligheten, drømmer og fantasien.

Kernel Expansion var bestilt av ZKM og realisert i studioene der, med ytterligere støtte fra Norsk kulturråd. Dette verket er spatialisert i et hybrid amibisonics-format. Verket hadde urpremiere over ZKMs 43-høyttalers Klangdome konsertsystem.

Anders Vinjar – Nytt bestillingsverk for 3D-diffusjon (urpremiere)

Med støtte fra Norsk kulturråd har NOTAM bestilt et nytt multikanals verk av Ander Vinjar. Verket har blitt realisert ved et samarbeid med CeReNeM-instituttet på University of Huddersfield.

Verket, som foreløpig ikke har en tittel, dreier seg om konseptet trippelpunkt. «Trippelpunktet» er en tilstand i naturen hvor stoffer får uvanlige egenskaper. Vann kan opptre samtidig som is, væske og damp, og minimale påvirkninger kan føre til at vannet umiddelbart endres direkte fra gass til is eller omvendt. Typisk oppstår fenomenet på steder mennesker vanligvis ikke ferdes, som ved det voldsomme trykket under store isbreer eller på store havdyp.

Musikkstykket er et forsøk på å benytte lyd og rom til å gi lytteren en kroppslig opplevelse av å være direkte koblet sammen med de musikalske objektene. Når musikkens aggregattilstander skifter oppstår tilsvarende endringer i lytteren. Når musikken beveger seg, blir lytteren og flyttet på.

Dette verket er det første hvor Vinjar har benyttet Ambisonics-teknikker i alle ledd av arbeidet – koding, forming og
dekoding. Verket er og det første i en serie verk som alle vil utforske videre Ambisonics-teknologi og 3d lyd, og arbeide med den samme beslektede tematikken.

Det nye verket av Anders Vinjar er støttet av Norsk kulturråd.
Arbeidsopphold ved CeReNeM-instituttet på University of Hudderfield er støttet av NOTAM.
Ekstra takk til Mark Bokowiec ved SPIRAL-studioet på CeReNeM for teknisk tilrettelegging, og Fons Adriaensen for utviklingen av «AmbDec» dekoderen.