Suksess!
26. og 27. mai gikk NOTAMs store satsning våren 2011 av stabelen – symposiet Technology & Aesthetics på Norges musikkhøgskole. Forholdet mellom kunst og teknologi, verk og verktøy, sto i fokus. Det var rundt 50 personer som deltok, og omkring halvparten av publikum var tilreisende fra hele verden, deriblant Storbritannia, Tyskland, Nederland, USA, Singapore, Australia, Brasil og Argentina. Symposiet ledet opp til konferansen NIME 2011, som går av stabelen fra 29. mai til 1. juni.
Arrangementet bød på en rekke inspirerende forelesninger, med innfallsvinkler fra forskjellige kunstfelt.
Leigh Landy åpnet med et keynote-foredrag der han problematiserte forholdet mellom teknologi og kunst. Han etterlyste et mer balansert forhold mellom de to, og slo fast at det er mange som glemmer at teknologien tross alt er et verktøy for kunsten: dersom det ikke finnes kunstneriske ideer i utgangspunktet er det slett ikke sikkert at teknologien man utvikler vil ha noen kunstnerisk relevans.
Barry Truax er en pioner som mestrer nettopp denne balansen. Han var først ute med flere ulike syntesemetoder i komposisjon på 80-tallet, og står i høy respekt blant alle som driver med elektronisk musikk. Han fortalte om hans arbeid med komposisjon for surroundlyd. Natasha Barrett responderte på dette innegget, der hun blant annet demonstrerte hvordan hun arbeider med ambisonics.
Arnt Maasø ble nylig kåret til årets foreleser på Universitetet i Oslo. Han fortalte om hvordan streamingtjenester og sosiale medier i sammenheng med musikkfestivaler driver frem nye lyttervaner. Forskningen er basert på tall fra streamingtjenesten WiMP, med fokus på hvordan lyttervanene forandrer seg i tiden før, under og etter Øyafestivalen.
Nicolas Collins og Øyvind Brandtsegg utvekslet ulike perspektiver på hvordan musikk laget med maskinvare (fysiske elektroniske kretser) og programvare (dataprogrammer) skiller seg fra hverandre. Collins argumenterte for at musikk laget med maskinvare har et element av uforutsigbarhet (potensiell kaos) som er vanskelig å simulere i et dataprogram. Denne uforutsigbareheten mener Collins er viktig for musikk. Brandtsegg kvitterte med at programvare kan også lages slik at det ikke oppfører seg deterministisk.
Christoph Cox leverte en tankevekkende forelesning om hvordan opptaksteknologi har vært med på å forandre måten vi lytter på, og de to siste forelesningene med Randy Thom og Gisle Tveito var viet til lyddesign i film.
Symposiet fikk umiddelbart svært mange positive tilbakemeldinger fra publikummet, og Notam fikk via Randy Thom pressedekning både på NRK Kveldsnytt, Aftenposten og Klassekampen – en type synlighet vi ikke akkurat er bortskjemt med.
NRK Kveldsnytt (hele intervjuet fra Studio Nordheim)
Klassekampen 28. mai
Aftenposten 28. mai
Om symposiet i andre medier:
- Ballade: http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2011051810113863851682
- NFI: http://www.nfi.no/Program+%26+aktiviteter/Nyhetsarkiv/Seminar+med+dobbelt+Oscarvinnende+lyddesigner.91503.cms
- Cinemateket: http://www.cinemateket.no/
- Underskog: http://www.underskog.no/kalender/77458_technology-aesthetics/forestilling/117216
- Facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=159692094093373