Notam-gjest: Mehmet Can Özer

Mehmet Can Özer er en tyrkisk elektroakustisk komponist som har rukket å gjøre seg vel bemerket i verden til tross for sine knappe 30 år. Han skal være gjestekomponist i Elektronmusikstudion (EMS) i Stockholm i februar 2011, og benytter anledningen til å besøke Oslo. Han skal tilbringe fem dager hos NOTAM, og avslutter oppholdet med en presentasjon av et av hans prosjekter, som bærer tittelen Asure. Denne presentasjonen/konserten finner sted på NOTAM tirsdag den 8. februar kl. 1930.

Asure (uttales isjuré) er et sanntids improvisasjonsmiljø som å utforske et felles knutepunkt mellom ulike kulturer gjennom musikk. Fra Balkan og østover mot Stillehavet er improvisasjonen en sterk i faktor kreativ utfoldelse. En av de viktigste trekkene ved musikk fra disse områdene er fraværet av et skille mellom fortolkeren og publikum, og de aktive/passive rollene til utøveren og lytteren uteblir. I vestlig kunstmusikk var improvisasjon mer fremtredende for flere hundre år siden, men denne tradisjonen har blitt overtatt av mer statiske komposisjonsformer der utøveren tillegges en spesiell rolle som fortolker av komponistens vilje, og lytteren blir kun en mottaker av denne musikken. I løpet av det siste århundret har imidlertid improvisasjonen funnet veien tilbake via nye sjangre, f.eks. jazz.

Özers prosjekt har et tverrfaglig og multikulturelt tilsnitt som kan være en fruktbar inspirasjonskilde for vestlige kunstnere og programvare- og maskinvareutviklere.

«Asure» er en tradisjonell ørkenmatrett som stammer fra Midtøsten. I følge de muslimske sagnene stammer den fra da profeten Noah lagde mat av hva som var igjen av ingredienser (ikke dyr) etter at arken hadde landet på fjellet Ararat. Det feires en egen «Asure-dag» i den muslimske kalenderen. Ingrediensene varierer fra kultur til kultur, men grunntanken er å kunne lage noe med hva man har og vise frem dets overflod. Dette prinsippet har Özer overført til sitt prosjekt.

Mehmet Can Özer er født i 1981. Hans prosfesjonelle karriere begynte da ble tatt opp til Bilkent-universitetet med fullt stipend. Etter å ha fullført komposisjonsstudiet der har han senere oppnådd en doktorgrad via studier i elektroakustisk og instrumental komposisjon ved musikkonservatoriet i Géneve og Zürich HTM. Han har fremført ved en rekke festivaler rundt omkring i verden, og verk av ham har blitt bestilt både i hjemlandet og i Frankrike (IMEB), Belgia (Musiques-Recherches) og Sverige (EMS).

Han skriver musikk både for instrumenter og for elektronikk.