11/18: Musikalske roboter

Asbjørn Blokkum Flø, Hans Wilmers og Koka Nikoladze presenterte 18/11 egne arbeider med datastyrte akustiske lydobjekter på Notam. Seminaret var lærerikt, variert og morsomt (spesielt for alle med interesse for elektromagneter) og ble rundet av med Kokas Solenoid Orchestra.

De to presentasjonene demonstrerte ulike innfallsvinkler til temaet datastyrte, også kalt selvspillende eller robotiske, musikkinstrumenter og lydobjekter. Robotikk i kunsten har eksistert i mange former gjennom årene, og av dagens aktive og kjente utøvere kan Trimpin, Zimoun og komponisten Peter Ablinger være gode eksempler. Nederst på denne siden finner du mange linker til verk fra ulike tider og sjangere.

Asbjørn og Hans presenterte kunstneriske problemstillinger og teknologiske løsninger i arbeid med lydinstallasjon og gikk dypere inn i Dobbeltgjenger (2014) samt artiklene «The Intrinsic Value of Timbre in Doppelgänger» og «Doppelgänger: A solenoid-based large scale sound installation».

Koka har vært på en utrettelig kunnskapsjakt gjennom eksperimenter, feilsøking og testing og i kveld presenterte han egen forskningsprosess med selvspillende instrumenter, lydobjekter og kontrollere.

Det ble en kveld med fokus på mekanikk, akustikk og fysisk modellering i arbeid med lydobjekter, og Notams Forum var fylt med engasjerte publikummere. Koka plasserte lydobjekter rundt i rommet, og brukte Ableton Live til å spille av verket. Seminaret ble streamet live til et utvalgt publikum, og vårt håp er å gjøre senere seminarer tilgjengelig for flere.

Asbjørn Blokkum Flø er komponist, lydkunstner, musiker og norsk pionér innen datastyrt lydskulptur. Han jobber som utdanningsansvarlig og programmerer på Notam ved siden av egen kunstnerisk virksomhet.

Hans Wilmers er utvikler av nyskapende elektronikk og har spilt en vesentlig rolle i mange Notams prosjekter. Eksempler er den faste installasjonsdelen av Camille Norments Rapture (2015) og Reunion 2012  (Video her).

Koka Nikoladze er komponist, lydkunstner og multitalent. Han har idéer som rekker vidt, evnen til å virkeliggjøre konsepter innen prosessering av lyd – teknologi, instrumenter, musikk og performance – og en enestående vilje til å dele kunnskap. Han bruker ofte video til å formidle sine arbeider. Gjennom Norsk kulturråds aspirantordning tilbragte han et år ved Notam da han utviklet egne verk og verktøy, samt bisto Notam med tekniske og kunstneriske oppgaver. Eksempler på egne arbeid fra denne tiden er The infinite_sample sampler, Sound stencil 0.1 og Infinitely sustained sounds. Han var ellers blant annet med på å utvikle teknologi for Ståle Stenslies Voice catcher (2014) og Knut Olaf Sundes Comfort music (2015).

 

Video av Dobbeltgjenger (2014) av Asbjørn Blokkum Flø her.

 

Videoer som viser noen av Kokas arbeider her.

 

Andre musikalske og kunstneriske eksempler:

Conlon Nancorrow: Study For Player Piano No. 37

György Ligeti: Continuum, Poème Symphonique

Pat Metheny: Orchestrion

Björk: Biophilia

Aphex Twin: Computer controlled acoustic instruments

Squarepusher /Z-Machines: Music For Robots

Zimoun

Peter Ablinger: Deus Cantando (God, Singing) (2009)

Pedro Reyes: Disarm (2013)

Trailer til dokumentarfilm om Trimpin, The Sound of Invention (2009)

Compressorhead