Rapture av Camille Norment

Camille Norments Rapture er en flermedial kunstinstallasjon bestilt av OCA (Office for Contemporary Art Norway) til den 56. internasjonale kunstutstillingen La Biennale di Venezia. Notam har bistått teknisk i utviklingen av verket, som står i Den nordiske paviljongen fra 9. mai til 22. november. Installasjonen har en rekke måter å anvende et materiale som er av stor betydning både for Venezias historie, paviljongen og Norments kunst: glass.


(Alle foto + video: Office for Contemprorary Art Norway/Siesta)

Camille Norment er i Norge kanskje mest kjent for sin bruk av det spesielle instrumentet glassharmonika som ofte spiller en viktig rolle i hennes produksjoner. En av de teknologiske delene av Rapture innebærer åtte spesielle resonerende glassmebraner, laget i samarbeid med Hans Wilmers og Koka Nikoladze fra Notam. Membranene bruker transducere til å sette glassflater i vibrasjon. Gjennom analyser av frekvensresponser i glassflatene har en funnet resonansfrekvensene i hver enkelt membran. Toner spilt inn med glassharmokiaen spilles av til glassflater som resonerer på samme frekvens som tonene, noe som skaper et unikt resonerende «glass-i-glass» lydbilde.

CamillePortrait_still04

Utover dette består den tekniske riggen av blant annet åtte ordinære høyttalere som henger fra taket. Disse høyttalerne brukes til avspilling opptak av sang fra kvinnestemmer. Det tekniske oppsettet er lagd for også å kunne brukes live til konserter i ulike format.
Camille Norment har fått sine verk presentert ved en rekke internasjonale kunstutstillinger, blant andre ListeYoung Art Fair, Thessaloniki Biennialen, Greece, Kunsthalle Bern, Sveits; Nasjonalmuseet for samtidskunst, Oslo; Charlottenborg Fonden, København; Santa Monica Museum of Art, Los Angeles; Studio Museum of Harlem, New York; Museum of Modern Arts (MoMA), New York; UKS Galleri, Oslo; Bildmuseet i Umeå, Stenersen Museum, Oslo; Henie Onstad Kunstsenter; Oslo og kringkastet på radio i Veneziabiennalen i Italia.

Hennes arbeid har også blitt omtalt i tidsskrifter som Art Forum, Art in America, The New York Times, The Wire Magazine, og en rekke andre internasjonale publikasjoner.