Snd-rt

Beskrivelse

Hva er Snd-rt, og hvor kan man finne det? SND er et mye brukt lydredigerings- og signalbehandlingsverktøy som opprinnelig ble skrevet av Bill Schottstaedt ved CCRMA, Stanford University. Programmet er skrevet i Lisp, og integreres lett med annen Lisp-programvare derfra, som:

Snd-rt er en utvidelse av SND som består av to deler:
– The RT Engine – program som gjør signalbehandling i sanntid.
– The RT Compiler – kompilator for det scheme-liknende programmeringsspråket hvor koden skrives.

Kompilatoren genererer kode som kan leses av RT-programmet for sanntids lydbehandling. Dette er enda en nyttig lenke for å informere seg om scheme, og her er lenke til en læretekst. Det RT gjør ligner på SuperCollider3, Nyquist eller Csound låst til realtime. Den viktigste forskjellen er at språket er Lisp. Lisp er en familie av interaktive, høynivå programmeringsspråk, og er mye brukt i musikk-programvare hvor brukeren gis tilgang til et scriptbart eller programmerbart grensesnitt.

Kontrollen av rt-systemet foregår via grafiske grensesnitt og lisp-kode, og input via PD, OSC, MIDI, mus- eller tastetrykk, eller for den saks skyld hva som helst annet som foregår i systemet som kan leses fra en stream. Til forskjell fra Max/MSP eller PD er Snd-rt en fullverdig dynamisk oppbygbar programmeringsomgivelse for lyd. Det er også mulig å kombinere PD og Snd-rt ved å bruke rt-snd som et extensjonsplugin for PD. Man kan da sende lyd fram og tilbake mellom PD og Snd-rt og bruke PDs grafiske programmeringsspraak for å styre lyd på et svært høyt nivå samt bygge egne brukergrensesnitt. Og all programmering, tilpasning og justering kan gjøres uten at man trenger å stoppe opp for å rekompilere, lenke eller regenerere dsp-grafer.

Snd-rt er nå ikke tilrettelagt med grafisk brukergrensesnitt (GUI), så Snd-rt krever at brukeren skriver kode, selv om forfatteren Kjetil Matheussen har angitt på siden hvordan GUI kan lages. En innføring i hvordan programmet kan brukes ligger lenket lenger ned på siden.

Dokumentasjon: http://www.notam02.no/arkiv/doc/snd-rt/
Siden inneholder også informasjon om hva som må lastes ned og hvor man kan finne det.
Programmet formidles også av CCRMA i deres snd-distribusjon, som er lenket.

Hvordan er programmet nyttig?
Programmer som Max/MSP og PD er bygget rundt en motor som gjør signalbehandling mulig i sanntid. Disse systemene benytter en såkalt «klient/tjener» modell. Kort fortalt settes det opp en «server», som står og venter på ordre, og når disse kommer inn blir de plassert på rett plass i en kø av ting som skal gjøres. Tjeneren sørger for å vente med å gjøre ting til riktig tid ifht. «sanntid» inntreffer. Bearbeidingen går raskt nok for at resultatet oppfattes uten vesentlig forsinkelse i forhold til det som blir bearbeidet.
Max/MSP og PD er begge ganske lette å bruke, men brukeren er begrenset av ferdige «bokser» på skjermen som man kan koble sammen nesten som man selv vil. Dersom man ønsker å gjøre kompliserte ting, så kan patchene bli voldsomt store. For mer avanserte brukere er det lettere og mer oversiktlig å skrive sine egne kommandoer rett inn i programmet, og her er både SuperCollider, Snd-rt og Csound nyttige. Både Csound og Snd-rt lar brukerne skrive i velkjente og kraftige programmeringsspråk som C og Lisp, og for Csounds vedkommende er Øyvind Brandtseggs programvare Improsculpt spesielt interessant. Snd-rt er en nyutvikling som gjør det mulig å integrere dette i en kjent og velfungerende lydeditor snd, og og det er forholdsvis enkelt å sette opp Snd-rt med et grafisk brukergrensesnitt for de brukere som foretrekker dette.
Hvordan kan programmet brukes?
Slik Snd-rt er satt opp nå så må man kjøre programmet inne i snd eller PD, enten fra en terminal eller som en intern process i emacs. Bruksanvisning på denne fremgangsmåten ligger her. Bruksanvisning på denne fremgangsmåten ligger her.
Credits
Snd-rt er programmert av Kjetil Matheussen.

Snd-rt skjermbilde
Snd-rt skjermbilde