John Chantler til Sirius (Studio 3)

Mandag 26. september kommer John Chantler til Notam! Her skal han være på et to uker langt gjesteopphold der han for det meste skal arbeide i studio Sirius med eget kunstnerisk utviklingsarbeid.

Chantler er musiker, lydkunstner og komponist med base i Stockholm, og musikken hans kan muligens beskrives som en blanding av elektroniske lydstrukturer, støy og konkret musikk med minimalistiske trekk. Han bruker elektronikk, modulærsynth, droner, dissonans og gjerne generative systemer som oppretter uendelig variable og skiftende teksturer under liveopptredener, og dette kan oppleves på Deichmanske Grünerløkka den 1. oktober.

Notam har invitert han hovedsaklig på grunn av hans arbeid med kringlyd. Han har fremført for multikanals-oppsett flere ganger, for eksempel The Long Shadow of Decline live på ZKM i desember i fjor. Dette var en tredelt suite for orgel og elektronikk, likt materialet han også brukte på albumet Still Light, Outside, delvis produsert på EMS i likhet med nyutgitte Which Way To Leave? som ble sluppet 24. august på selskapet Room40.  Han kommer til oss rett fra plateturné i England og Skottland, og første kutt på plata kan du høre her. Blant tidligere verk er The Luminous Ground (2011) hvor han hovedsakelig jobbet med modulære synthesizere. Albumet var blant årets 50 beste ifølge The Wire Magazine. I 2014 kom Even Clean Hands Damage the Work.

John Chantler  er opprinnelig fra Australia og bodde ti år i London før han flyttet til Sverige. I London jobbet han som produsent på det berømte spillestedet for eksperimentell musikk, Cafe Oto. Han er nå leder av Edition,  en ny festival for «improvisert og annen musikk» i Stockholm. Den første Edition fant sted i februar 2016.

John Chantler residerer på Notam 26. september-3. oktober og 10.-15. oktober. Vi arrangerer minst ett åpent møte i løpet av denne tiden, med presentasjon, samtale og demonstrasjon. Dette vil bli annonsert her på hjemmesiden og på vår facebook-side.

(foto: Dawid Laskowski )

Soundcloud

Gjesteoppholdet er støttet av Norsk kulturråd.