The Touchables og Pain Jerk: Dots Kinematiks 30. november kl. 19
Kohei Gomi a.k.a. Pain Jerk har tilbragt de siste ukene på Notam med å komponere stykket Dots Kinematiks til en konsert sammen med kammerorkesteret The Touchables. Stykket vil bli fremført på Atelier Nord ANX og Notam er på lydteknikk. NB: Få plasser.
Fra www.ateliernord.no:
The Touchables spiller akustisk, men med en elektronisk tilnærming hvor de utforsker «ekstreme» registre eller toneleier, i grenseområdet til infra- og ultra-lyd. Her ligger motivasjonen til å bestille et verk av Pain Jerk med utgangspunkt i hans tilnærming til analog synth. Dots Kinematiks er et pionerarbeid hva angår frekvenser i de ekstreme endene av registeret, fra octobassens dypeste tone til picoletto-fiolinens lyseste, et frekvensspenn fra 16 hz til over 20 000 hz.
Verket vil også ta inn over seg opplevelsen til publikum, hva verket får publikum til å føle. Frekvenser som går under det øret kan høre kan kjennes på kroppen og dette gir en utvidet opplevelsesfaktor som trigger andre persepsjonsprosesser enn de auditive og visuelle.
Pain Jerk er en av de mest innflytelsesrike og produktive artistene i det japanske støymusikk-miljøet. Han regnes som en av de ledende skikkelsene innenfor den «dynamiske» stilen av japanske støy, ved siden av artister som Merzbow og Kazumoto Endo. Han driver plateselskapet AMP (3) og er medlem av støygruppen Gomikawa Fumio.
Kammerorkesteret The Touchables består av noen av landets fremste utøvere innen samtidsmusikk, improvisasjonsmusikk, jazz, rock, barokk og klassisk. Orkesteret ble startet i april 2015 og har en fleksibel og skiftende besetning, avhengig av repertoar og prosjekt.
Hanne Rekdal – kontrabassfagott og fløyter
Gjertrud Pedersen – kontrabassklarinett
Laura Marie Rueslåtten – alle typer klokker
Ane Marthe Sørlien Holen – perkusjon
Kari Rønnekleiv – strykeinstrumenter
Ole-Henrik Moe – strykeinstrumenter og kontrabasstrombone
Katrine Schiøtt – cello
Magnus Nergaard – kontrabass
Guro Skumsnes Moe – octobass
Kohei Gomi – Analog synth
Kohei Gomi i arbeid på Notam. Foto: Astrid Midtbø