Tom Erbe til Oslo

Tom Erbe kommer til Notam og Oslo på besøk den 17.-24. september. Vi arrangerer i denne sammenheng treff og samtaler hvor han vil snakke om sine arbeidsmetoder, musikk og teknologi. Samtlige arrangementer er gratis og åpne for alle.

Her er programmet for besøket til Tom Erbe:

Digital realisering av John Cages musikk
Tirsdag 20. September 14:30-16:00  – på Norges Musikkhøgskole, rom U1010

I dette foredraget vil Erbe beskrive prosessen med å lage en ny fremføring av John Cages stykke for lydbånd, Williams Mix (1952). Han vil komme inn på arbeidet med partitur, lydbibliotek og kunstneriske prosesser. Videre vil han se på produksjonen av en ny computermusikk-patch laget i forbindelse med dette arbeidet.

Design og produksjon av digitale eurorack synthesizer moduler.
Onsdag 21. September 16:15-18:00 – på Åpen sone for Eksperimentell informatikk, Universitetet i Oslo

I dette foredraget vil Tom Erbe beskrive designprosessen han brukte for å designe tre eurorack synthesizer-moduler. Han vil komme inn på design av programvare og maskinvare, samt fordeler og begrensninger ved bruk av mikroprosessoren ARM Cortex M4.

Romklangsdesign med Tom Erbe
Torsdag 22. september, kl 1800-1930 på Notam

Notam ønsker velkommen til romklangskveld med Tom Erbe. Erbe er kanskje mest kjent for programmet SoundHack, men han har også arbeidet mye med romklang, noe som ble presentert på konferansen International Computer Music Conference (ICMC) i fjor.

Synthkveld med Tom Erbe
Fredag 23. september, kl 1800-1930 på Notam

På fredag blir det synthkveld med Tom Erbe. Han har laget en rekke synthesizermoduler i samarbeid med Makenoise, en av de mest innovative synthprodusentene fra de siste ti årene. Erbe vil gå inn på sine moduler for romklang og additiv syntese, og vil diskutere funksjon og motivasjon i designet av disse instrumentene.

På Notams to kvelder vil det dessuten bli mulighet for å ta en titt på Sirius (Studio 3), Notams nye 24-kanals studio for omsluttende lyd.

 

Tom Erbe har de siste 20 årene hatt en viktig rolle innen amerikansk eksperimentell og elektronisk musikk. Han er kjent som digital signalprosessor-guru, og kanskje aller mest for det banebrytende og utbredte programmet SoundHack. Han er dessuten en svært ettertraktet og respektert lydtekniker for samtidsmusikk. Han har laget moduler til eurorack (modulærsynther), for eksempel tELHARMONIC, ErbeVerb og Echophon. Se her

Tom Erbe er studioleder ved computermusikkavdelingen på Universitetet i San Diego. Han benytter programmet Max både som lærer, utvikler, lydtekniker og musiker. Han mener at programmet er godt å undervise med, da programmet viser arkitekturen til f eks en oscillator, eller et filter, og viser elevene hvordan komponenter bygges sammen og settes inn i et hierarki. Han har laget ca 20 plug-ins, hvor han ofte starter med en patch i Max eller PD (PureData) før han programmerer i C. Noen eksempler:

SoundHack’s Pitchshifting Delay in Max For Live

SoundHacks Spiral Stretch i Ableton Live

Tom hadde allerede som 10-åring et forhold til lydteknologi. Han var teknisk sjef i skoleradio på high school, hadde praksis i lydstudio, og studerte senere informatikk og musikk ved universitetet i Illinois mens han jobbet i platebutikk, var radio-Dj og spilte synth i band. I 1984 ble Tom teknisk leder av Computer Audio Research Laboratory ved Universitetet i California, San Diego. Der jobbet han bl a med en real-time pitch-detektor for elektronisk fiolin og midi-interface for en Sun workstation, og møtte folk som Gordon Mumma, John Cage og Roger Reynolds. Senere gikk han over til Mills College, hvor han jobbet med computermusikk og lydteknikk, og startet arbeidet med SoundHack. Han utviklet samtidig andre ting, f eks en 4-kanals romlig lydprosessor for NASA. Da Mac II kom ut lærte han seg programmeringsspråket, og SoundHacks første versjon kom ut i ?91, som gratis programvare. «I just wanted to get something out there that would be helpful to experimental musicians, and would help people make a lot of different sounds.» Sitat hentet her

Senere ble han lærer og teknisk leder ved computermusikkavdelingen ved California Institute of the Arts, hvor han fortsatte arbeidet med spektralteknikker, undervisning i computermusikk, programmering og lydteknikk, før han igjen gikk tilbake til UC San Diego hvor han i dag bor og arbeider.

Vi ser frem til besøket!

https://soundcloud.com/tomerbe

UCSDc hjemmeside/Tom

Toms hjemmeside

 

Foto: UCSD