Kurs for viderekomne del 2: Mikrolyd med Curtis Roads

12. – 14. desember kl 11:00 – 16:00
CURTIS ROADS: MIKROLYD OG KOMPOSISJON AV ELEKTRONISK MUSIKK
Sted: Notams studioer i Oslo
Curtis Roads er pionér innen mikrolyd, spesialist på granulærsyntese, komponist, forfatter og programmerer. Han er professor i mediekunst og teknologi ved Universitetet i California, Santa Barbara. Programmet for workshopen er en blanding av foredrag og praksis i studio – mer detaljert program kommer. Roads spiller dessuten konsert tirsdag 12. desember! Produseres i samarbeid med Kunstnerenes hus og nyMusikk.
Kurset er fulltegnet

When the new instruments allow me to write music as I conceive it, taking the place of linear counterpoint, the movement of sound masses, of shifting planes, will be clearly perceived. When these sound masses collide, the phenomena of penetration or repulsion will seem to occur. Certain transmutations taking place on certain planes will seem to be projected onto other planes, moving at different speeds and at different angles. There will no longer be the old conception of melody or interplay of melodies. The entire work will be a melodic totality. The entire work will flow as a river flows. – Edgard Varèse (1924)

Om mikrolyd:
På et nivå som befinner seg et stykke under musikalsk notasjon befinner det seg et landskap formet av mikrolyd – lydpartikler som varer mindre enn en tiendedel av et sekund, lyder som smelter sammen, fordamper og muterer til andre lyder. Nylige teknologiske fremskritt gir oss mulighet til å sondere og manipulere disse lydpunktene, løse opp de tradisjonelle byggeblokkene av musikalsk notering og intervaller, til et mer flytende og smidig medium. Fornemmelsen av punkt, puls (en serie av punkter), linje (tone) og overflate (tekstur) dukker opp når partikkeltetthetenen øker. Komponister har brukt teorier om mikrolyd i computermusikk siden 1950-tallet, blant dem Karlheinz Stockhausen og Iannis Xenakis. Med økende interesse for datautstyr og elektronisk musikk, utforsker mange komponister og programvareutviklere nå fordelene ved denne måten å teoretisere lyd på.

Tekst oversatt fra mitpress.mit.edu, les mer her: