I samarbeid med Camilla Vatne Barratt-Due og nyMusikk har Notam lansert en lesegruppe for teknologi, musikk, kunst og filosofi.
I løpet av en tidsramme på om lag åtte måneder vil vi i fellesskap lese og diskutere bøkene The Real World of Technology av Ursula Franklin, og On the Mode of Existence of Technical Objects av Gilbert Simondon. Vi vil følge en leseguide satt opp av musikkfilosof Patrick Valiquet, og utforske hvordan disse verkene står i dialog med hverandre.
Lesesirkelen er åpen for alle, og man kan selv velge om man vil delta på alle samlingene, eller kun et utvalg.
Finn pdf av The Real World of Technology av Ursula Franklin her, og On the Mode of Existence of Technical Objects av Gilbert Simondon her.
Program våren 2025
Første samling: 17.03.2025
Under den første samlingen fokuserte vi på sosiotekniske perspektiver
Vi startet lesingen i midten av begge bøkene med:
Franklin, kapittel 5 & 6, og Simondon, del II, kapittel 1 & 2.
Introduksjon til lesningen fra Patrick Valiquet:
«In the face of the emerging threat of authoritarian technocracy with rising environmental, social and psychological costs, how can instrument-builders and instrumentalists change their practices to protect just relations in music production, consumption, distribution and research technologies? How can this task dovetail with recent calls for reparation by the survivors of global industrialisation, or for a ‘right to repair’ in the regulation of consumer devices? My goal is to define a reparative organology by staging a conversation between Quaker metallurgist Ursula Franklin’s 1989 book The Real World of Technology, and French phenomenologist of technology Gilbert Simondon’s 1958 book On the Mode of Existence of Technical Objects. Franklin argues for a principled focus on the design of ‘redemptive technologies’ that attend to environmental and social concerns before proceeding in ‘small, reversible steps’ to allow ‘revision and learning’. Simondon outlines the case for equal social and psychological relations between the human and the technical, redefining tradition, progress and alienation to take better care of the essential limits separating the domains of technics, ethics and aesthetics.«
Andre samling: 22.04.2025
Til vår andre samling vil vi fokusere på Gilbert Simondons.
Til vår andre samling er det satt opp at vi skal lese:
Introduksjon og første kapittel (Genesis of the Technical Object: The Process of Concretization) i On the Mode of Existence of Technical Objects av Simondon.
Introduksjon til lesningen fra Patrick Valiquet:
«This week we focus on Simondon to understand the engineer’s view of standardisation and specialisation and to inform our response to Franklin’s critiques of prescription and control. Why do instruments and tools seem to evolve or progress over time without planning? How does this progress relate to other forms of progress in nature and the sciences? How do internal functions relate to external uses?«
Tredje samling: 20.05.25
Fjerde samling: 16.06.25
Patrick Valiquet er forsker i musikk og musikkteknologi ved University of Huddersfield og fungerende redaktør for Divergence Press – nettidsskriftet til Center for Research in New Music. I sitt forfatterskap undersøker han den eksperimentelle musikkens historie gjennom cinematiske, litterære, pedagogiske, politiske, filosofiske, vitenskapelige og soniske uttrykk i moderne Frankrike og Québec. Hans første monografi, Pierre Schaeffer and the Ethics of Experimental Music Research, utgis snart på Edinburgh University Press.
Lesegruppen er initiert i forbindelse med Symposium for instrumentbygging, som vil finne sted på Notam i november 2025.