Under Notams Spatial Audio Meetup den 26.03 får Mariam Gviniashvili besøk av Eric Lyon, Ágnes Máthé, Youngjae Cho og Avenar Banföldi.
Eric Lyon – The 2025 Spatial Audio Tidepool
Eric Lyon vil presentere 2025 Spatial Audio Tidepool. Spatial Audio Tidepool er en ny workshop for omsluttende lyd og musikk, som gir introduksjon til de rommene for denne type arbeid ved Virginia Tech.
Eric Lyon er en komponist og forsker med fokus på digitale intervensjoner, posthierarkier, og inspirasjonen for utøverbasert kreativitet. Han programvare for signalbehandling inkluderer «FFTease» og «LyonPotpourri.» Han er også forfatteren av «Designing Audio Objects for Max/MSP and Pd,» og av «Automated Sound Design».
https://icat.vt.edu/projects/strategic-initiatives/spaat.html
https://icat.vt.edu/studios/mac/the-cube.html
https://disis.music.vt.edu/eric/main/
Ágnes Máthé – Creating distant and approaching movements in audio-spaces
Vi oppfatter lydens bevegelser i rom på en kompleks måte. Når vi jevnlig hører visse lyder, lærer vi oss å assosiere de til spesifikke objekter, også guider våre tidligere erfaringer oss til å koble disse til en måte å oppfatte rom på. I elektroakustisk musikk er det betydelig mye mer komplisert å skape denne oppfatningen av rom, da den vanligvis bruker lyder som ikke er så godt kjent for lytteren. I mitt arbeid forsøker jeg å utforske disse mulighetene, med fokus på å skape fjerne og nære bevegelser i rommet.
Ágnes Máthé har en bachelor- og mastergrad fra Electronic Music Media Art, ved Institutt for komposisjon ved Liszt Ferenc Academy of Music, i klassen til Dr. Andrea Szigetvári. Hun har komponert musikk til dokumentarfilmer, danseforestillinger, utstillinger, og i 2023 vant hun en konkurranse for musikk til Vandreutstillingen Glassification. I 2024 vant hun sølv, med sitt stykke «Interspace», i Student 3D Audio Production Competition i kategorien komposisjon/datamusikk.
Avenar Banföldi: My connection to the world of spatial sound and live improvisation
I sin presentasjon vil Banföldi ta for seg spørsmål knyttet til notasjon og visualisering av romlige komposisjoner, forholdet mellom improvisasjon og omsluttende lyd, samt forskjellene mellom «analog» spatialisering og Ambisonics.
Avenar har en bachelorgrad fra Franz Liszt Academy of Music i Electronic Music Media Art-avdelingen, under veiledning av Dr. Andrea Szigetvári. Han gjennomfører for tiden sin mastergrad i klassen til Wolfgang Heiniger ved Hochschule für Musik Hanns Eisler i Berlin. Hans hovedinteressefelt er Spatial Audio og live-improvisasjon. I sitt arbeid kombinerer han ungarske folkeinstrumenter med egenutviklede elektroniske instrumenter.
https://www.facebook.com/avenar.banfoldi
https://www.instagram.com/avenarb
Youngjae Cho – Approaching spatialization methods according to artistic goals
Hver spatialiseringsteknikk har sine egne unike egenskaper. Ved å forstå de soniske og spatialeegenskapene til arbeidet som skal uttrykkes, og velge passende teknikker deretter, blir det mulig å realisere arbeidet mer effektivt. I forbindelse med dette meetupet ønsker Cho å diskutere dette emnet gjennom eksempler fra eget arbeid, og dele noen tanker som har oppstått underveis i komposisjonsprosessen.
Cho sine arbeider har blitt presentert ved ulike festivaler, inkludert DEGEM, ZKM, ICMC, SICMF, NYCEMF, SMC over hele Tyskland, Frankrike, Kina, Italia, Irland, Portugal, USA og Korea. Han studerte komposisjon i Sør-Korea og hos prof. Peter Gahn ved musikkuniversitetet i Nürnberg. Siden 2021 har han studert elektroakustisk komposisjon hos prof. Kilian Schwoon ved University of the Arts Bremen.