Nyheter

Åpen dag på Notam: Opplev hva Notam kan tilby deg!

Våren nærmer seg sakte men sikkert – i mellomtiden har vi på Notam hatt det veldig travelt med å pusse opp og bygge nye arbeidsplasser, verksteder og et nytt studio for kunstnere.

Resultatet er et Notam med enda flere muligheter for å jobbe profesjonelt med kunst og teknologi.

Helt konkret inkluderer disse mulighetene et topp profesjonelt verksted for elektronikk, 3D-printing og mekking, en arbeidsstasjon for virtuell virkelighet, og et nytt studio dedikert til produksjon av video og digital visuell kunst.

Dette er store nyheter for alle kunstnere som jobber med ny teknologi, og dette må vi feire.
Derfor har vi arrangerer vi en dag med åpent hus, der vi viser frem noen av de nye mulighetene, i tillegg til de fasiliteter vi allerede har.

Vi viser frem arbeidsmetoder og prosjekter som er blitt utviklet på Notam.

Så, er der noe du lurer på? Da er dette en super sjanse for å spørre og få prøve spennende ny teknologi for kunst.

Vi holder på fra 12 til 19 med presentasjoner og introduksjoner klokka 13 og igjen klokka 17.

Vi sees!

Vennlig hilsen Notam


PROGRAM

Dato: 28. Februar, 2020
Tid: 12:00-19:00 med presentasjoner 13:00-14:00 og 17:00-18:00
Sted: NOTAM, Sandakerveien 24D, bygg F3, 0473 Oslo

ÅPEN BOKS

Mekaniske fugler

Få se og prøve Simon Løffler’s mekaniske fugler. Se https://notam.no/simon-lofflers-mechanical-songbirds/ for mere informasjon

En trommemaskines hemmelige liv

Hva er inni Det Elektriske Korps’ trommemaskiner? Einar og Thom forteller. Se www.korps.life for mere informasjon
Hjemmelaget modularsynth

Mads Kjeldgaard viser frem sin modulærsynth, som er bygget på Notam sitt nye elektronikkverksted
Gitar og algoritmer

Gitarist og laptopkunstner Mike McCormick viser frem sin arbeidsflyt for algoritmisk produksjon av musikk ved hjelp av SuperCollider. Mere informasjon om Mike McCormick finnes her: https://mikemccormickmusic.com/

STUDIOAKTIVITETER: KRINGLYDSJUKEBOKS, KINO, CONGO FUNK

– Studio 3: Kringslydsjukeboks – vi spiller verker for kringlydssystemer
– Studio 2: Kino, Marthe Thorshaug – Human Wild
– Studio 1: Studioarbeid ved Musikkbryggeriet og Elvic Kongolo

INSTALLASJON: SOUNDTRACK FOR WEBCAMS

Magnus Bugge – Soundtrack for Webcams

En audiovisuell installasjon, som kombinerer generative lydspor i sanntid med åpne webcam-strømmer

Mere informasjon: http://magnusbugge.com/soundtrackforwebcams/

MuBu meetup

MuBu er et svært avansert verktøy for signalbehandling, analyse, maskinlæring og lydsyntese i Max. MuBu er blant de mest omfattende lydbhandlingsverktøyene som finnes i dag, og kan brukes i alt fra komposisjon, lyddesign, liveopptreden og improvisasjon til interaktive installasjoner og dans.

På dette meetupet møtes vi for inspirasjon, viser frem patcher og hjelper hverandre. Du trenger ikke kunne MuBu for å være med, men det er en fordel om du behersker Max eller andre programmeringsspråk for lyd.

Alt du trenger å ta med er en bærbar PC. Vi kan hjelpe deg med å installere MuBu hvis du ikke har brukt det før.

Tid: Onsdag 5. februar 2020, kl. 18.00-22.00
Sted: Notam, Sandakerveien 24D, bygg F3, Oslo, Norge
MuBu meetup er gratis.

Mer info om MuBu: http://ismm.ircam.fr/mubu/

Workshop: Lydarbeid i visningsrom

Dato: 28., 29.og 30.januar.  10- 17 alle dage
Sted: Kunstnernes Hus, utstillingssalen i 1.etasje
Påmelding: Påmelding til Hilde Tørdal fra PNEK: hilde.tordal@pnek.org (Husk at skrive, hvilken dag du er interessert i)
Pris: 300 nok per person

Dette er en workshop for profesjonelle og semiprofesjonelle lydarbeidere som ønsker å fordype seg i teknikker for presentasjon av lyd i museums- og galleririom. Kurset ledes av lydkunstner og forfatter av håndbok for lydarbeid i visningsrom Jørgen Larsson.

Sammen skal deltagerne utforske løsninger for gallerirom, inkludert lydsoner, baserespons, Ultralyd og lyddusj, estetiske valg, hodetelefoner og mer.

Deltagere vil få mulighet til å dele erfaringer, spinne ideer og prøve ut metoder. Målet er ikke å få optimale lyttesituasjoner, men å ta utgangspunkt i den teknologien og kompetansen som er tilgjengelig hos visningsstedet, i tillegg til lydmaterialet som skal presenteres.

Workshopen presenteres i samarbeide med PNEK, Kunstnernes Hus, Lydgalleriet og Atelier Nord.

SuperCollider workshop: Algoritmisk komposisjon

Dato: 24. januar, 17.00-19.00

Pris: Gratis

I denne workshop skal vi lære om å komponere algoritmisk musikk i SuperCollider. Læreren på workshoppen er Mads Kjeldgaard, komponist, kunstner og Notam-ansatt, som vil introdusere konseptet «Patterns» i SuperCollider.

Emner for workshoppen:
* Hva er patterns?
* Patterns og livekode
* Value patterns
* Event patterns
* Tonalitet/skalaer i patterns
* Tempo

Ta med din datamaskine med SuperCollider installert og testet på forhånd, slik at du kan begynne ditt nye liv som algoritmisk komponist på dagen.

Alle er velkomne. Kurset er veldig begynnervennlig og du trenger ikke noe særlig erfaring med hverken programmering eller musikk for å være med.

Verksted for avanserte brukere: MuBu med Diemo Schwarz

Diemo Schwarz: Avansert lydbehandling med IRCAM MuBu.
2. – 6. desember, 10:00 – 16:00
Sted: Notam i Oslo

Pris: 5000 kroner for alle akademiske ansatte i 50% stillinger eller mer, gratis for alle andre. Kurset er produsert i samarbeid med BEK – Bergen senter for elektronisk kunst.

Diemo Schwarz er en av hovedutviklerne bak MuBu, et svært avansert verktøy for signalbehandling, analyse, maskinlæring og lydsyntese i Max. MuBu er blant de mest omfattende lydbhandlingsverktøyene som finnes i dag, og kan brukes i alt fra komposisjon, lyddesign, liveopptreden og improvisasjon til interaktive installasjoner og dans. Verkstedet vil inneholde en blanding av praktisk arbeid, veiledning og forelesninger.

Diemo Schwarz er en av de fremste internasjonale ekspertene på sanntidsanalyse og syntese av lyd, og er tilknyttet IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique / Musique) i Paris, Frankrike. Diemo Schwarz jobber både som forsker og musiker, og kombinerer improvisert elektronisk musikk med egne gestikk-kontrollerte digitale instrumenter.

Deltakerne må ha en god, grunnleggende forståelse av Max for å delta på dette verkstedet. Personer med gode ferdigheter innen lydprogrammeringsspråk som SuperCollider, Csound, PD og CLM, vil også dra nytte av verkstedet.

MuBu
MuBu (for «multi-buffer») er et sett med Max-moduler for sanntid og ikkesanntids multimodal signalbehandling (lyd og bevegelse), maskinlæring og granulær, konkatenativ eller additiv lydsyntese. Ved å bruke den multimodale MuBu-beholderen kan brukere lagre, redigere og visualisere forskjellige typer tidsmessige synkroniserte kanaler: lyd, spektre, lydbeskrivelser, bevegelsesdata, segmenteringsmarkører og MIDI-partitur. Forenklet symbolsk musikalsk fremstilling og parametere for syntese og omsluttende lyd kan også integreres.

MuBu integrerer moduler for interaktiv maskinlæring for gjenkjennelse av lyd- eller bevegelsesformer. MuBu inkluderer også PiPo (Plugin Interface for Processing Objects) for signalanalyse og prosessering.

MuBu brukes innen områdene musikalsk komposisjon, lyddesign, liveopptreden og improvisasjon, interaktive installasjoner og dans. Verkstedet vil hovedsakelig være viet til å presentere teknologien og gi deltakerne sjansen til å bruke den via praktiske økter, slik at de kan tilegne seg ferdighetene som er nødvendige for å lage komposisjoner, installasjoner, digitale instrumenter og egne kreative verktøy.

Mer informasjon om MuBu: http://forumnet.ircam.fr/product/mubu-en/

Plan for verkstedet
– introduksjon + eksempler
– grunnleggende konsepter av Mubu (beholder, buffere, spor, rammer, matriser, redigering)
– granulær syntese
– romlig granulær syntese (flerkanals og ambisonics)
– spektral + additiv analyse og syntese
– lydanalyse
– musaicing
– korpusbasert konkatenativ syntese: lydbeskrivelser, catart
– maskinlæring med Mubu (klassifisering, bevegelsesgjenkjenning og følging)

Diemo Schwarz
Diemo Schwarz er forsker og utvikler ved Lyd-musikk-bevegelse Interaksjon (ISMM) -teamet ved Ircam, og jobber med lydanalyse og interaktiv korpusbasert konkatenativ syntese i flere forsknings- og musikalske prosjekter i skjæringspunktet mellom informatikk, musikkteknologi og audiovisuellt arbeid. Han er også utøver av improvisert elektronisk musikk på sitt eget gestikk-kontrollerte digitale instrument basert på CataRT.

Praktisk informasjon
Tid: 2. – 6. desember, 10:00 – 16:00
Pris: 5000, – kroner for alle akademiske ansatte i 50% stillinger eller mer, gratis for alle andre.
Lærer: Diemo Schwarz
Språk: Engelsk
Antall plasser: 12
Sted: Notam i Oslo
Påmelding: Nå

For påmelding, send en e-post til asbjornf@notam02.no med navn, bosted og e-postadresse samt informasjon om din bakgrunnskunnskap og motivasjon til å ta kurset. Vi vil deretter sende deg detaljert informasjon om betaling, oppstart og videre oppfølging.

Verksted for avanserte brukere: MuBu med Diemo Schwarz

Diemo Schwarz: Avansert lydbehandling med IRCAM MuBu.
2. – 6. desember, 10:00 – 16:00
Sted: Notam i Oslo

Pris: 5000 kroner for alle akademiske ansatte i 50% stillinger eller mer, gratis for alle andre. Kursdeltakere som tar kurset gratis må betale et depositum på kr 300 som tilbakebetales ved kursstart. Kurset er produsert i samarbeid med BEK – Bergen senter for elektronisk kunst.

Diemo Schwarz er en av hovedutviklerne bak MuBu, et svært avansert verktøy for signalbehandling, analyse, maskinlæring og lydsyntese i Max. MuBu er blant de mest omfattende lydbhandlingsverktøyene som finnes i dag, og kan brukes i alt fra komposisjon, lyddesign, liveopptreden og improvisasjon til interaktive installasjoner og dans. Verkstedet vil inneholde en blanding av praktisk arbeid, veiledning og forelesninger.

Diemo Schwarz er en av de fremste internasjonale ekspertene på sanntidsanalyse og syntese av lyd, og er tilknyttet IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique / Musique) i Paris, Frankrike. Diemo Schwarz jobber både som forsker og musiker, og kombinerer improvisert elektronisk musikk med egne gestikk-kontrollerte digitale instrumenter.

Deltakerne må ha en god, grunnleggende forståelse av Max for å delta på dette verkstedet. Personer med gode ferdigheter innen lydprogrammeringsspråk som SuperCollider, Csound, PD og CLM, vil også dra nytte av verkstedet.

MuBu
MuBu (for «multi-buffer») er et sett med Max-moduler for sanntid og ikkesanntids multimodal signalbehandling (lyd og bevegelse), maskinlæring og granulær, konkatenativ eller additiv lydsyntese. Ved å bruke den multimodale MuBu-beholderen kan brukere lagre, redigere og visualisere forskjellige typer tidsmessige synkroniserte kanaler: lyd, spektre, lydbeskrivelser, bevegelsesdata, segmenteringsmarkører og MIDI-partitur. Forenklet symbolsk musikalsk fremstilling og parametere for syntese og omsluttende lyd kan også integreres.

MuBu integrerer moduler for interaktiv maskinlæring for gjenkjennelse av lyd- eller bevegelsesformer. MuBu inkluderer også PiPo (Plugin Interface for Processing Objects) for signalanalyse og prosessering.

MuBu brukes innen områdene musikalsk komposisjon, lyddesign, liveopptreden og improvisasjon, interaktive installasjoner og dans. Verkstedet vil hovedsakelig være viet til å presentere teknologien og gi deltakerne sjansen til å bruke den via praktiske økter, slik at de kan tilegne seg ferdighetene som er nødvendige for å lage komposisjoner, installasjoner, digitale instrumenter og egne kreative verktøy.

Mer informasjon om MuBu: http://forumnet.ircam.fr/product/mubu-en/

Plan for verkstedet
– introduksjon + eksempler
– grunnleggende konsepter i Mubu (beholder, buffere, spor, rammer, matriser, redigering)
– granulær syntese
– romlig granulær syntese (flerkanals og ambisonics)
– spektral + additiv analyse og syntese
– lydanalyse
– musaicing
– korpusbasert konkatenativ syntese: lydbeskrivelser, catart
– maskinlæring med Mubu (klassifisering, bevegelsesgjenkjenning og følging)

Diemo Schwarz
Diemo Schwarz er forsker og utvikler ved Lyd-musikk-bevegelse Interaksjon (ISMM) -teamet ved Ircam, og jobber med lydanalyse og interaktiv korpusbasert konkatenativ syntese i flere forsknings- og musikalske prosjekter i skjæringspunktet mellom informatikk, musikkteknologi og audiovisuellt arbeid. Han er også utøver av improvisert elektronisk musikk på sitt eget gestikk-kontrollerte digitale instrument basert på CataRT.

Praktisk informasjon
Tid: 2. – 6. desember, 10:00 – 16:00
Pris: 5000, – kroner for alle akademiske ansatte i 50% stillinger eller mer, gratis for alle andre.
Lærer: Diemo Schwarz
Språk: Engelsk
Antall plasser: 12
Sted: Notam i Oslo
Påmelding: Nå

For påmelding, send en e-post til asbjornf@notam02.no med navn, bosted og e-postadresse samt informasjon om din bakgrunnskunnskap og motivasjon til å ta kurset. Vi vil deretter sende deg detaljert informasjon om betaling, oppstart og videre oppfølging.

Notam jubileum 25 år!

Notam feirer 25 år!

Dette gjør vi på Kustnernes Hus 23. november, en lørdag smekkfull av kunst, musikk og teknologi.

Her kan du blant annet oppleve kunst med overvåkningsvideoer, installasjoner, ansiktsgjenkjennelse, elektriske improvisasjoner, lyddiffusjon, kino, performances og konserter.

Programmet starter klokken 11, jubileumstale er klokken 18.

Vi håper at du vil være med på å feste og feire 25 fantastiske år og samtidig oppleve noe av det fremtiden bringer for feltet vårt.

Det er gratis inngang, med unntak av kinoprogrammet og konserten kl 18, som tilbys til en samlet sum av 100 kroner.


Tidsplan

Performance

  • 14.00-15.00 i kaféen: Det Elektriske Korps (Øyvind Mellbye og Einar Goksøyr Åsen)
  • 17.00-17.45 i bokhandelen: Samvær Under Tilsüns Pling Pong (Øyvind Mellbye og Einar Goksøyr Åsen)
  • 19.30-20.30 i bokhandelen: Samvær Under Tilsüns Pling Pong (Øyvind Mellbye og Einar Goksøyr Åsen)

Video i kino

  • 11.00 Tor Jørgen van Eijk: RAW 8/Passage C (simulated) (2008, 2019)
  • 12.00 Marthe Thorshaug: Human Wild (2019)
  • 13.00 Bodil Furu / Spilulu: Lufira (2019)
  • 13.25 Risto Holopainen: Leçons de Pythagore (2001)
  • 13.45 Magnus Bugge: Soundtrack for Webcams (2017)
  • 14.00 Tor Jørgen van Eijk: RAW 8/Passage C (simulated) (2008, 2019)
  • 15.00 Bodil Furu / Spilulu: Lufira (2019)
  • 15.25 Risto Holopainen: Leçons de Pythagore (2019)
  • 15.45 Magnus Bugge: Soundtrack for Webcams (2017)
  • 19.30 Marthe Thorshaug: Human Wild (2019)

Installasjoner i Atelier Felix

  • 11.00-23.00 Gunhild Mathea Olaussen: Blow (2012)
  • 11.00-23.00 Boris Kourtoukov: Machines that Judge Us (2019)

Jubileumstale og konsert i kino

18.00-19.00

  • Tale ved Christian Blom (daglig leder av Notam)
  • Risto Holopainen og Per Hess: Neonmeditasjoner (2018)
  • Mariam Gviniashvili: Flux (2018)
  • Giuseppe Pisano: Scie Luminosissime (2018)
  • Stian Westerhus: Amputation (2016)

Konsert i kaféen

21.00-22.00

  • Rolf Wallin: (1994)
  • Hilde Marie Holsen og Gyrid Nordal Kaldestad: Live
  • Ernst van der Loo: Live

Jubileumstale og konsert i kino

Risto Holopainen og Per Hess: Neonmeditasjoner (2018)

I Neonmeditasjoner (2018) brukes sensorer og fargefiltre for å omforme farger og valører til et lydbilde. Lyden illustrerer ikke, men er direkte knyttet til de farger og valører som avleses. Hver minste bevegelse av sensorene gir endret avlesning og endret lyd. Systemet er svært følsomt og ingen avlesning kan gjentas uten avvik. Dette gir lydbildet et organisk forløp og hver fremføring blir unik.

Mariam Gviniashvili: Flux (2018)

Et elektroakustisk verk for lyddiffusjon, som presenteres i 8 kanaler.

Mikroskopiske lydhendelser, som strømmer ut og blir konturer og fluktuerende teksturer i rommet: fugler, boblende flater og pseudo-verbale artikulasjoner.

Giuseppe Pisano: Scie Luminosissime (2018)

Et elektroakustisk verk for lyddiffusjon, som presenteres i 8 kanaler.

Scie Luminosissime er Pisano’s hyllest til tomheten. Verket er oppbygd som et akvarellmaleri med utflytende strukturer.

Stian Westerhus: Amputation (2016)

Westerhus fremfører sitt monumentale verk Amputation fra 2016, et omfattende lydeksperiment, som mikser sang med improvisert gitar.

Video

Tor Jørgen van Eijk: RAW 8/Passage C (simulated) (2008, 2019)

En fortsettelse av en serie komponert i 2008 og igjen i 2010 med analogt videoutstyr som del av et residensopphold på The Experimental Television Center i Owego, USA. I 2019 ble en digital simulasjon av den analoge estetikken oppnådd i et studio i Oslo.

Marthe Thorshaug: Human Wild (2019) – Premiere

Musikk av Dan Ola Persson. I Human Wild, følger vi en menneskeflokk. Hva skiller dem fra de andre dyrene? Hvordan organiserer de flokken? Hvordan takler de frykt? I jakten på menneskedyret, møter de hester, hunder, sauer, griser, høns og ulv. Hvordan kan disse dyrene hjelpe menneskeflokken med å overleve?

Bodil Furu / Spilulu: Lufira (2019)

Lydfilm. Lufira er ei elv som munner ut i Kongofloden. Kiubo er en liten landsby som som ligger ved Lufiras bredde. Verket portretterer elva og landskapet den er en del av. Vi møter mennesker i landsbyen som livnærer seg av landbruk, jakt og fiske.

Risto Holopainen: Leçons de Pythagore (2001)

Leçons de Pythagore er Holopainens første og mest ambisiøse animasjon, realisert på Notam i 2001-2002. En akusmatisk dokumentarballet, der betrakteren oppfordres til å lukke øynene.

Magnus Bugge: Soundtrack for Webcams (2017)

En audiovisuell installasjon, som kombinerer generative lydspor i sanntid med åpne webcam-strømmer.

Performance

Det Elektriske Korps (Øyvind Mellbye og Einar Goksøyr Åsen)

Elektrisk Korps spiller med sine synkroniserte, elektroniske trommebokser i en slags technoversjon av 17. mai.

Samvær Under Tilsüns Pling Pong (Øyvind Mellbye og Einar Goksøyr Åsen)

Augmentert bordtennis med Livet™ som innsats. Slå blindt ut i lufta og kanskje du vinner hele turneringa?

Installasjon

Gunhild Mathea Olaussen: Blow (2012)

Harpe, avis, vifte, lydforsterkere

Boris Kourtoukov: Machines that Judge Us (2019)

Hvordan opplever vi maskiner, dersom vi gir en menneskelig stemme til deres algoritmiske logikk? Via hørbare dialoger sikter Machines that Judge Us etter å manifestere tankeprosessen innom sporing og algoritmer for overvåking. En serie små, identiske maskiner observerer menneskers bevegelser i rommet.

Konsert i kaféen

Rolf Wallin: (1994)

For komponist, kontrolldrakt og computer.

Komponisten sier om dette verket: «Hva om min stemme kunne ha bolig i hvilken som helst kroppsdel? Hva om jeg kunne berøre min stemme ved å berøre min kropp? Hva slags sang ville da oppstå fra hvilken kroppsdel? Jeg lagde dette stykket for å finne det ut. “Yó” er spansk og betyr “jeg”.»

Verket fremføres av Silje Aker Johnsen

Hilde Marie Holsen og Gyrid Nordal Kaldestad: Live

Hilde Marie Holsen (trompet, effekter) og Gyrid Nordal Kaldestad (stemme, objekt, effekter) er to utøvere og komponister med fokus på akustiske og elektronisk prosesserte lyder. Resultatet blir et elektroakustisk univers med store og små lyder.

Ernst van der Loo: Live

Livekonsert med elektronisk komposisjon for modulærsyntese og datamaskin.

”No samples, soundfiles or sequencers – just synthesis”

Ann Rosén og Sten Olof Hellström har arbeidet hos NOTAM en ukes tid i begynnelsen av Desember 2018, og brukt tiden til å forberede seg til årets Winter Solstice-konsert (som holdes på Teknisk museum i år) og til å holde verksteder og gi presentasjoner av arbeidet sitt. Presentasjonene ble gitt den 12. Desember.

Som tittelen ovenfor antyder, arbeider Sten Olof Hellström med syntetisk lyd.  Han sporer sin interesse for syntese tilbake til en tidlig erfaring med feedback, der han la merke til hvordan feedback radikalt forandret klangkvalitet ettersom den ble sterkere – fra en enkel ulelyd til et kaotisk system som nærmet seg hvit støy.

Hellström arbeider med systemer, systemer for syntese som benytter data fra naturlige prosesser til generering av den syntetiske lyden.  Slik ligger stykket  som Hellström diskuterte, On Ice, solid i tradisjonen sonifisering, men i en musikalsk forlengelse.  (Sonifisering betød opprinnelig representasjon av data med ikke-musikalsk lyd.) Lydbildet i stykket er sammensatt av mange elementer, og i hovedsak hører man prosesser som spiller seg ut, og i dette stykket på molekylnivå.

Det klanglige er lagt i retning støylyder, og estetikken er ikke lagt i det intervallbaserte domene. Det er ingen automatikk i dette, en tilegning av verdier kunne like gjerne vært til tonehøyder, men det Hellström oppnår er å sette lys på det kaotiske i feedbackprosesser, og understreker det gjennom de syntesealgoritmene han kontrollerer når stykket blir til. Resultatet er et stykke musikk som både prinsippdrevet og komponert.

Ann Rosén har sin bakgrunn fra visuell kunst, og har tidligere arbeidet med tekstil og elektronikk, blant annet i Synthjuntaen.  Hennes store prosjekt er Barrier Orchestra, hvor ideen er å bringe nye interaksjonsmetoder inn i fremføring av elektroakustisk musikk, gjerne med taktile brukergrensesnitt.  Hun viste et prosjekt med strekksensorer montert på et belte/strømpe slik at en musiker kunne styre avspilling av datagenerert lydmateriale eller innspilt lyd, og en video med en fiolinist viste hvor effektivt dette kunne være.

Hun viste også en metode hun har utviklet under tittelen Graphite Barrier, der streker hun tegner på et vanlig papirark forbinder to poler som er forbundet med en datamaskin via et Arduino-kort.  Det er fem linjer på tvers av arket, og gjennom å variere spenningen via grafittpekeren kontrollerer hun hastigheten på fem avspillinger samtidig. Arket er montert på et notestativ, men et videobilde av arket projiseres over scenen, slik at publikum kan koble det de hører med det de ser. Lenkene er tydelige, og dette er et effektivt brukergrensesnitt. Graphite Barrierer ikke hovedsaklig et komposisjonsprosjekt, men retter seg inn på et samspill mellom Rosén og en fiolinist. Samspillet i videoen som ble vist fungerer nydelig, og selv om hun benytter et tradisjonelt instrument her, så havner musikken i støydomenet, på samme måte som Hellströms stykke.

Hellström og Rosén plasserer seg i den nye elektroakustiske tilstandsmusikken heller enn i tradisjonen som legger stor vekt på tydelige formforløp.  Hos Hellström og Rosén blir lyder generert og styrt i sanntid, og scenefremføringene viser at musikk blir til, og ikke bare henvender seg til publikum etter at noen har trykket ”Play.”

Hos Notam ser vi frem til å få besøk av dem igjen.

 

Barrier Orchestra under Winter Solstice 2018

NOTAM er engasjert i Winter Solstice 2018 – Poems to Orpheus, og det er 7. gang dette arrangeres.

Hold av datoen 15. Desember, og sjekk siden https://vandalerforening.hoopla.no/sales/2918794351 for å få vite hvor det er.

WHAT IS THE WINTER SOLSTICE? 

The Winter Solstice is a roaming nocturnal art project and cross-disciplinary happening materialising in Oslo during the longest night of the year, initiated in 2012 by the artist Hanan Benammar and since 2015 by Vandaler forening*.

The event aims to gather the local audience around various practices of both emerging and established artists, offering a unique opportunity to experience art works through the night combined with performances, concerts, poetry readings, plays and even yoga sessions. The food and entrance are free. 

Since 2012, the Winter Solstice has gathered over 130 artists and performers, attracting 200 to 300 people every year. The event functions clearly as a space of project: as throwing something towards the future.

This event is inspired by the Annual Avant Garde Festival of New York, initiated in 1963 by the cellist and performance artist Charlotte Moorman, as well as pre-christian pagan traditions such as Yule and Modranicht, the very origins of Christmas.

Kunstnere som deltar: Marte Aas, Anastasia Afanasieva, Signe M. Andersen, Origami Arktika, Mari Krokann Berge & Sverre Aurstad, Eirik Arthur Blekesaune, Finn Brodal, Bob Connolly, Hasan Daraghmeh, Maritea Dæhlin, Esra Düzen, Serina Erfjord, Harald Fetveit, VRIDD (Ingrid Stokke Solvik and Gard Gitlestad), Beatrice Guttormsen, HEKSERIET (Ingelin Krogh & Aksel Høgenhaug), Next Life / Hai, Amanda Hellryd, Sten-Olof Hellström, Christian Hennie, Risto Holopainen, Silje R. Hogstad, Luanda Carneiro Jacoel, Michiel Jansen, Kirsty Kross, HOTBOX (Morten Minothi Kristiansen & Kenneth Langås), Håkon Lie, Ingrid Lønningdal, Piotr Nowak, Magnus Oledal, Therése Olsson, Einar Ottestad, Greg Pope & Maiken Stene, RAST (Admir Korjenic, Helene Rickhard and Joakim Blattmann), Hanna Romin, Ann Rosen, Mekdes W. Shebeta, Victor Valqui Vidal, Katja Berger, Freja Maria Kreutzfeldt Kristensen, Jenny Gräf Sheppard, Andreas Oxenvad, Rasmus Bauner, Hannah Thea Fox, Sigmund Skard, Birgitte Sigmundstad, Magnus Sjöbleke, Johan Söderstöm, TOMBOLA (Anna Carlson, Lena Danielsson Wulcan, Gunilla Hansson and Pia König), Aleksandra Maria Stasiak, Alexandra Vasic, Jon Wesseltoft and more!
_____________

This year, Ann Rosén and Sten-Olof Hellström are invited for the Solstice residency, and will perform during the event. In Addition, Ann Rosén will give one to one session workshops to experiment with local musicians her Graphite Barrier instrument. More information: https://www.facebook.com/events/182268532716880/
Biographies:
 
Ann Rosén‘s sound art involves expanding the palette of sounds using her own self-built instruments. Glitches, sparks and clicks, white noise and electronic artefacts characterise Ann Rosén’s sound world, as do spatial soundscapes created using real-time synthesis. Many times there are visual elements of design, equipment and materials innovatively integrated into her performances. In recent years the composing – usually in combination with her self-made electronic musical instruments – has taken an increasingly large place in Ann’s oeuvre.
 
 
Sten-Olof Hellström is an electroacoustic music composer and performer. In 2013 Sten-Olof celebrated thirty years as a professional composer by obtaining a PhD in composition at University of Huddersfield, UK, with the thesis entitled ”Algorithmically-driven synthesis and feedback system: an investigation into the aesthetic and technical processes in my compositional practice ”. His music has been featured at concerts, festivals and radio-broadcasts all around the world. In recent years he has worked with a variety of compositional and musical projects such as ”Sound Excursions in the Stockholm Archipelago” where he together with Ann Rosen performed EAM concerts and workshops in Stockholms Archipelago using a sailboat as a base.
 

Tor Jørgen van Eijk

Videokunstneren Tor Jørgen van Eijk har vært en vedvarende bruker av NOTAMs maskinpark siden tidlig 2000-tall, og har laget en mengde verk her.

Kunsten hans er krevende, på grunn av hans repetisjoner i både struktur og bildebehandlingsteknikk på signalnivå, eller gjennom hans valg av eksplisitt seksuelle fremstillinger.  Teknisk gjør han bruk av Silicon Graphics.maskiner fra tidlig 90-tall, og bruker programvaren Jaleo.

Tor Jørgen van Eijk ble uteksaminert fra Kunstakademiet i Oslo i 2004, og har deltatt på utstillinger i Oslo, London og Amsterdam de siste årene: Electronic Superhighway (2016-1966) på Whitechapel Gallery, London 2016, Strings Tighten, Demon’s Mouth, Lisboa 2016; Versus 1, Trafo Kunsthall, 2016; Kazachenko’ s Apartment, Amsterdam 2015; Tranquil in RGB, NoPlace, 2014; Kazachenko’s Apartment, Oslo 2014; og Atopia, Oslo 2014.

Sist sommer (2018) stilte van Eijk ut verker i Tromsø kunstforening (http://www.tromsokunstforening.no/default.asp?cmd=100&UtsID=185), og to av dem, Fifth Loop og Tranquil in RGB, er i sin helhet laget hos NOTAM.

Videokunst av van Eijks type gjør videomediet i seg selv til en eksplisitt størrelse, til forskjell fra produksjoner der mediet kun bærer uttrykket uten fokus på bildet i seg selv. Tranquil in RGB består av 36 versjoner av den samme videoen der det kun er fargene som byttes ut.  Videoene er organisert som 12 tríptyker, og montert slik at man kan se de tre delene av triptykene samtidig.  Van Eijk griper til virkemidler som vi kjenner igjen fra videokunstens unge år, og fastholder de kreative mulighetene som finnes videobildets komponenter og detaljer.  Dette umuliggjør et normalt narrativ, men opprettholder et kritisk blikk på videomediets utvikling i massemedia, noe han også viser i hvordan han lar verket Fifth Loop utfolde seg.