Symposium for instrumentbygging

Den 20. og 21. november arrangerer Axel Vatne Barratt-Due, Notam, Norges Musikkhøgskole og nyMusikk et symposium for instrumentbygging. Her vil etablerte instrumentbyggere møtes for å dele kunnskap, og diskutere sine instrumenter og arbeidsprosesser. Symposiet finner sted ved Notam og vil presentere verk av Cathy van Eck, Thorolf Thuestad med Alwynne Pritchard, Marije Baalman, Cecilia Jonsson, Harald Jordal Johannessen, Simon Løffler med Tanja Orning, Axel Vatne Barratt-Due, og Christian Blom. 

Torsdag 20. november
Presentasjoner og performance 
Dørene åpner kl. 11:30.

12:00 – 16:00:
Harald Jordal Johannessen
Simon Løffler med Tanja Orning
Christian Blom
Cecilia Jonsson
Marije Baalman

17:30 – 20:30
Cathy van Eck
Axel Barratt-Due
Thorolf Thuestad med Alwynne Pritchard

Fredag 21. november
Seminar og panelsamtale
Dørene åpner 09:30.

Panelsamtale ledes av filosof og musikkviter Patrick Valiquet.

10:00 – 14:00:
Seminar og panelsamtale.

Instrumentets rolle i moderne musikkforskning har utviklet seg fra å kun være noe som oversetter en persons ideer til lyd, til å være noe som forsterker musikkens mangfoldige relasjoner til bredere sosiale aspekter, slik som kommunikasjon, lengsel, arbeid, makt og tid. 

Hva kan vi oppnå ved å forstå instrumentet ikke som årsaken til dette skiftet, men heller som dets begrensning, som en manifestasjon av de iboende manglene og sårbarhetene i spesifikke tekniske former for følelser, persepsjon, tilhørighet og tradisjon? Hvordan kan vi redefinere «fremskrittene» innen musikkteknologien for en tid der mennesket ikke lenger er å anse som eksepsjonell hva angår autentisitet, kreativitet eller intelligens? Hva kan instrumentbyggere foreta seg for å rive ned de moderne mytene omkring teknologisk frelse og utslettelse? 

Under symposiet vil konsepter fra tekstene til Ursula Franklin og Gilbert Simondon veilede en moderert diskusjon om de kontinuerlig endrende grensene for instrumentbygging-praksiser. Symposiet følger en lesesirkel initiert av Axel Vatne Barratt-Due i samarbeid med musikkfilosof Patrick Valiquet. 

Arrangementet avholdes på engelsk. Symposium for instrumentbygging er et gratis arrangement. 

Deltagende kunstnere ved Symposium for instumentbygging 2025

Simon Løffler
Under Symposiumet vil Simon Løffler presentere ulike instrumenter fra sin praksis, samt vise utdrag fra et nytt bestillingsverk, fremført av Tanja Orning, med premiere i 2026. Les mer om Løffler her.

Cathy van Eck
Under Symposium kan du oppleve performancen Empty Chairs (2019) av Cathy van Eck. Cathy van Eck (1979) er komponist, lydkunstner og forsker. I sin praksis arbeider hun med komposisjoner basert på forholdet mellom hverdagsobjekter, menneskelige utøvere og lyd. Les mer om van Eck her

Harald Jordal Johannessen
Under Symposiet vil Harald Jordal Johannessen presentere sitt nyeste verk. I sin praksis arbeider Jordal Johannessen mot reduksjon, essens og et nedskåret uttrykk. Under presentasjonen vil publikum få høre om arbeidet med dette verket og veien inn i et nytt materiale. Se mer fra Jordal sin praksis her

Marije Baalman
Under Symposiet kan du oppleve det performative foredraget Composing an Interaction med Marije Baalman. I denne performancen demonstrerer Balmaan hvordan man som kunstner kan benytte hennes bok Composing Interactions i prosessen med å skape interaktive kunstverk. Mer om Baalman her

Thorolf Thuestad
Under symposiet kan man oppleve Inscription av Thorolf Thuestad med Alwynne Pritchard. Verket utforsker hvordan non-representative kinetiske objekter kan skape emosjonelle responser. Prosjektet er basert på ideen om at affekt man kan oppleve i møtet med kunsten generelt, og tidsbaserte musikalske komposisjoner for kinetiske objekter spesifikt, kan ha en sammenheng med vår iboende hang til besjeling. Mer om Thuestad her

Cecilia Jonsson
Under symposiet vil Cecilia Jonsson holde en presentasjon av sitt kunstnerskap, med et spesielt fokus på hennes undersøkelse av jernets miljøarv. Under presentasjonen vil Jonsson vise tidligere arbeider som The Original Arrangement was for a Solo Violin and a String Orchestra (2012), og Contemporary Diagram – Berlin (2018). Les mer om Jonsson her

ok_ny_test_Blom-2_by_Koka_Nikoladze_
IMG_7182

Christian Blom
Under symposiet vil Christian Blom stille ut et nytt kinetisk og skulpturelt instrument. Ved åpningen deler Blom sentrale punkter i arbeidsprosessen, estetiske overveielser og tekniske løsninger. Se mer fra Blom sin praksis her

Axel Vatne Barratt Due
Under symposium for instrumentbygging deltar Axel Barratt Due med performancen De motu cordis (om hjertets bevegelse). I dette verket bygges et kretsløp av pneumatisk teknikk med kompromittert luft og falskt blod. Instrumentet brukes til å  å spore musikkens fysiske substanser i bevegelse. Et eksternt organ som jakter på musikkens indre organer. Mer om Barratt Dues praksis her

Header foto: Utsnitt fra prosessfoto «Inscription» av Thorolf Thuestad. 

Foto Cathy van Eck: Marije Baalman
Foto Harald Jordal: Koka Nikoladze
Foto Marije Baalman: Pieter Kers / beeld.nu
Foto Thorolf Thuestad: «For one – for many – for all» – Thor Brødreskift
Foto, Cecilia Jonsson: Contemporary Diagram – Berlin (2018). Process photo at the sewage research facility of the Berliner Wasserbetriebe, Germany. © 2018 Cecilia Jonsson, Singuhr e.V., Roman März. Photo_ Roman März. 
Foto Christian Blom: Koka Nikoladze

Hva skjer på Notam
Siste nytt